Vypněte prosím blokování reklamy (reklamu už neblokuji), děkujeme.
Video návod zde: https://www.youtube.com/watch?v=GJScSjPyMb4
Paul Broca
Slavná lebka tedy dorazila do Paříže, aby byla posouzena Paulem Brocou. Kdo tedy Paul Broca vlastně byl?
Celým jménem se jmenoval Pierre Paul Broca. Narodil se 28.června 1824 v Sainte-Foy-la-Grande, v jihozápadní Francii. Byl synem praktického lékaře, který byl také chirurgem v napoleonském vojsku. Po studiích ve svém rodném městě, odešel Broca studovat do Paříže, na lékařskou fakultu (Jay 2002: 250). Byl stoupencem Darwinovi evoluční teorie a dotal se do ostrého sporu s církví, jejíž představitelé ho nekompromisně kritizovali celý jeho život.
V roce 1848 se Broca stal prosektorem anatomie na pařížské univerzitě, což je osoba, která připravuje tělesné orgány a tkáně pro demonstraci při výuce. Jeho práce spočívá v tzv. disekci, což je oddělování jednotlivých tkání a orgánů, podle jejich přirozených hranic. O rok později získal titul doktora medicíny a v roce 1868 se stal profesorem klinické chirurgie (Androutsos 2007: 558-559). Mimo medicínských oborů, se také stal předním odborníkem v antropologii, kde jeho jméno je spojeno s Pařížskou antropologickou společností, která byla z jeho iniciativy v roce 1859 založena (Budil 2003: 66).
Broca a medicína
Paul Broca je v medicínských oborech uznáván v mnoha disciplínách, ve kterých publikoval mnoho odborných článků, studií a monografií. Za svoji vědeckou dráhu vydal více než pět set publikací věnovaným neurologii, neuroanatomii, srovnávací anatomii, patologii, onkologii a terapeutickým disciplínám (Clower, Finger 2001: 1417-1418).
Jeho patrně nejznámějším přínosem medicínským vědám je jeho objev mozkového centra řeči a jeho práce věnovaná afázii. Afázie je ztráta schopnosti řeči, která je způsobena poškozením této části mozku. Prvním pacientem s poruchou řeči, jehož mozek měl Broca možnost studovat, byl muž, jenž trpěl epilepsií a následnou ztrátou řeči. Ačkoliv rozuměl a byl schopen komunikace pomocí gestikulace, jeho slovní projev byl omezen pouze na jediné jednoslabičné slovo – "tan", díky němuž dostal i přezdívku. Broca při pitvě zjistil encefalomalacii v oblasti čelního laloku a usoudil tedy, že právě tato část mozku musí souviset s řečí. Encefalomacie je choroba, jenž byla dříve nazývána také měknutí mozku a jde vlastně o odumírání mozkové tkáně, způsobené nedokrvováním, která následně změkne a rozbředne. Tento nález Broca prezentoval hned den po pitvě antropologické společnosti a po několika měsících i anatomické společnosti. Ještě téhož roku pitval dalšího muže, jenž ztratil řeč po záchvatu, při kterém upadl do bezvědomí. I zde našel poranění na stejném místě v oblasti čelního laloku, což mu jeho teorii potvrdilo (Jay 2002: 250-251). Toto místo se nachází v mozkové kůře dominantní hemisféry čelního laloku. Oficiálně je nazýváno Brocovo centrum řeči a jsou z něj ovládány svaly nezbytné pro pohyb mluvidel (Vargová 2009: 596).
Broca a antropologie
Mimo již zmíněnou antropologickou společnost, která z jeho iniciativy vznikla, má v oblasti antropologie Broca další velkou zásluhu. Broca vytvořil srovnávací kraniologické studie, aby podpořil myšlenku o vztahu mezi tvarem lebky a určitým typem chování. Domníval se, že tvar lebky odráží kvalitu mozku, a proto spojil kraniologii a studium mozku, neboť soudil, že při studiu ras je právě mozek nejdůležitějším znakem. Broca se nezastavil u numerického popisu, ale vypracoval na jeho základě celou historii nebo dokonce sociální postavení skupiny, kterou studoval. Převedl rozměry lebky na celou škálu indexů a z nich chybně odvozoval (jak bylo později prokázáno) charakteristiky jako jsou sociální postavení nebo psychické vlastnosti (cit. Malina 2009: 251). Dalo by se říci, že Broca je zakladatelem moderní antropometrie (což je metoda měření lidského těla), neboť většina současných měřících bodů i nástrojů k těmto měřením používaných, vycházejí z jeho metod (Malina 2009: 530).
Broca a výzkum trepanace
Když se lebka z peruánských And, jež nesla stopy řezané, téměř čtvercové trepanace o rozměrech 15x17 mm, dostala do Brocových rukou, provedl její důkladnou analýzu. Analýza potvrdila závěry doktora Gordnera z New Yorku, že pacient zákrok přežil a Broca navíc odhadl, že doba po kterou pacient žil, byla týden až dva týdny po zákroku. Potvrdil také, že zákrok byl proveden velmi zručně, pravděpodobně někým, kdo měl s podobnou chirurgickou technikou značné zkušenosti a měl k dispozici velmi ostré a kvalitní nástroje (Clower, Finger 2001: 1419).
Výsledek této analýzy Brocu překvapil a probudil v něm zájem o hlubší studium tohoto jevu a pokusil se nalézt odpověď na několik otázek, které si sám položil. Co bylo motivem tohoto zákroku? Za jakých podmínek a jakými nástroji byl zákrok prováděn? Měl zákrok očekávaný efekt? (Clower, Finger 2001: 1419). Shromáždil tedy více exemplářů lebek nesoucí známky trepanace z andské oblasti, o kterých zatím panovalo přesvědčení, že jde o následek zranění ostrým předmětem (utrpěného pravděpodobně v boji) a taktéž provedl jejich důkladnou analýzu. Došel k závěru, že operace mohla být prováděna po poranění hlavy, aby se odstranila nahromaděná krev a snížil nitrolebeční tlak.
Peruánské lebky byly datovány do období relativně nedávného, ale Brocovi se dostaly do rukou také lebky nalezené jeho přítelem a spolupracovníkem Pruniéresem, jež objevil přímo ve Francii a jejichž otvor splňoval Brocova kritéria trepanace. U těchto lebek bylo zjištěno stáří pět tisíc až pět a půl tisíce let (Finger, Clower 2001: 24). Během následujícího období se do Brocovi sbírky dostalo víc jak 160 trepanovaných lebek z různých míst Evropy, převážně z období neolitu a mezolitu (Malyková 2002: 293).
Další výzkumy věnoval hlavně nálezům z evropského kontinentu, z období neolitu. Základní otázkou, kterou si Broca položil, byl motiv zákroku. Ačkoliv nesouhlasil s Pruniéresem, který předpokládal čistě terapeutický motiv trepanace a to nejdříve pouze v případech kdy operaci předcházela fraktura lebeční kosti, Broca ve své hypotéze terapeutickou roli úplně nevylučoval. Pruniérs vyslovil teorii o záměrném vyříznutí otvoru do lebeční kosti krouživým pohybem pomocí kamenného pazourku, za účelem odstranění střepin kosti, které mohly způsobovat patologické chování osoby. Nabýváním zkušeností a pozorováním, mohl neolitický člověk vyvinout velmi účinnou léčebnou metodu fraktury lebeční kosti. Postupem času se podle Pruniérse mohli neolitičtí chirurgové tímto způsobem pouštět i do zákroků, které měly léčit i psychické poruchy. Broca však tuto teorii kategoricky zamítl, neboť nechtěl připustit, že by člověk doby kamenné měl pojem o fyziologii mozku, nebo o jeho funkci a že by mohl používat nějaké sofistikované chirurgické metody (Finger, Clower 2001: 28).
Broca viděl motiv trepanace u člověka doby kamenné spíše v magicko-rituální rovině. Vycházel ze svých antropologických znalostí interpretace myšlení "primitivního" člověka. V první řadě šlo o to, definitivně prokázat, že zákrok byl prováděn na živém člověku. To se Brocovi podařilo na lebce, kterou objevil Pruniéres a byla výjimečná tím, že měla celkem tři oválné otvory. Dva z nich nenesly žádné známky hojení, avšak okraje třetího otvoru byly zaoblené a zhojené. Broca podrobil lebku důkladné analýze a všiml si i lebečních švů. Týlní a koronální šev byl téměř srostlý, z čehož se dalo usuzovat, že jedinec se dožil vysokého věku. Sagitální šev však byl ve své střední části značně vychýlen z normálního směru a dráhou kopíroval zhojený trepanační otvor. To byl pro Brocu nezvratný důkaz, že k trepanaci muselo dojít v dětském věku (protože vytváření sagitálního švu, ke kterému dochází v raném dětství, bylo ovlivněno trepanačním otvorem) a jedinec nejenom že zákrok přežil, ale dožil se vysokého věku (Finger, Clower 2001: 27).
Dva nezhojené otvory na této lebce označil Broca jako posmrtné a tato skutečnost mu otevřela dveře k dalším možnostem interpretace motivu. V první řadě rozdělil trepanaci na chirurgickou (trépanation chirurgicale), tedy zákrok prováděný na živém člověku, jenž měl alespoň z části léčebný charakter a trepanaci posmrtnou (trépanation posthume), pro kterou nebylo jiné vysvětlení než v rovině magicko-rituální. Jelikož u některých kosterních pozůstatků byly nalezeny i rondely, sloužící pravděpodobně jako amulety, vyvodil Broca názor, že zdárně trepanovanému člověku mohla být přisuzována zvláštní posvátnost a posmrtně byly z jeho lebky vyříznuty rondely, jenž sloužily jako ochranné prostředky (Matiegka 1918: 77). Když hledal dále stopy k určení motivu, musel úplně vyloučit Pruniérsovu teorii fraktury, neboť většina lebek nenesla jedinou známku, která by nějaké zranění naznačovala.
Broca se také pokusil o rekonstrukci zákroku. Jako nástroj použil kamenný pazourek a skleněnou škrabku. Škrábáním se mu podařilo vytvořit otvor v lebce dospělého jedince za 50 minut a to i s přestávkami, které musel učinit, protože ho již bolely ruce. Podobný pokus provedl i na lebce dvouletého dítěte, kde mu celý zákrok trval pouhé 4 minuty (Finger, Clower 2001: 27). Pro srovnání, podobný pokus prováděl i Lucas-Championniére podle své teorie techniky vrtání a následného uhlazování. Ke svému pokusu použil pazourkový hrot a pazourek ke škrábání a celý zákrok provedl za 35 minut. Další podobný pokus provedl H. Muller v Grenoblu. Tomu trvala trepanace škrábáním pazourkem u tří lebek 33 minut až jednu hodinu. U sedmi lebek provedl pokus technikou řezání, což mu trvalo asi jednu až dvě hodiny (Matiegka 1918: 76).
Vraťme se ale k Brocově hledání motivu trepanace. Ačkoliv odmítal připustit, že by neolitický člověk mohl provádět trepanaci z cílem vyjmout úlomek lebeční kosti, nebo krevní sraženinu tlačící na mozek, aby tak odstranil příčinu epilepsie, přesto připouštěl, že epilepsie mohla být motivem zákroku. Díky svým znalostem v oblasti kulturní antropologie věděl, že trepanaci používají k léčbě epilepsie Kabylové v severní Africe, také některé tichomořské národy a dokonce je ze stejného důvdu užívána i v lidovém léčitelství v Černé Hoře. Jejich pojetí zákroku je však v čistě magické rovině. Epilepsii si totiž vysvětlovali jako nemoc pocházející od démonů, jež se dostali do hlavy postiženého a záchvat doprovázený křečemi a bezvědomím, je beznadějný pokus démona dostat se ven. Proto je nutné hlavu postiženému otevřít, aby mohl démon opustit tělo (Finger, Clower 2001: 28).
Další důkaz o démonologickém vysvětlení epilepsie a její léčby pomocí trepanace našel Broca u lékaře působícího v 17.století ve francouzském městě Arles. Byl jím J. Taxil, jenž léčbě epilepsie věnoval dílo Traité de l´épilepsie, vydané v roce 1603 v Lyonu. Ten při léčbě doporučuje odstranit zevní desku kosti (čili lamina externa) a nebo prohloubit ránu až na tvrdou plenu mozkovou (Matiegka 1918: 77), aby démon mohl ven. Taxil dále věřil, že lebeční kost má zvláštní léčivou sílu, která se dá také k léčbě využít. Doporučoval lebeční kost v různých formách, jako prášek, odškrabky, nebo lektvary připravené louhováním kosti apod. Stejně tak Taxil přisuzoval léčivou a ochranou moc přívěskům na krk, zhotovených z lidské lebeční kosti (Finger, Clower 2001: 29).
Broca tedy vyvodil závěr, že trepanace v době kamenné byla na žijících jedincích prováděna z léčebných důvodů a to patrně jak při zlomeninách lebeční kosti, tak při silných bolestech hlavy, epilepsii a možná i některých psychických nemocněních. Protože podle něj nemohl neolitický člověk mít jakékoliv ponětí o fyziologii mozku a jeho funkci vůbec, jednalo se o zákroky inspirované démonologií a magií. Podle dělení motivů trepanace, které vytvořil o téměř osmdesát let později Lisowski, je možné Brocovu teorii motivu trepanace u neolitického člověka označit jako motiv magicko-terapeutický. Neboť cílem je sice vyléčit určitou chorobu, ovšem příčina této choroby je přisuzována zlým duchům, jenž je nutné z hlavy vypustit. Trepanace, kterou Broca označuje jako posmrtná a je prováděna na lebce mrtvého jedince, pak lze podle této klasifikace označit jako magicko-rituální motiv. Zde se totiž nejedná o léčbu trepanovaného, ale pouze získání rondelu lebeční kosti, který může být použit jako amulet, nebo případně v jiné formě jako léčivo, neboť je mu přisuzována zvláštní moc (Lisowski 1947).
Použitá literatura:
Androutsos, G. Diamantis. 2007. Paul Broca (1824-1880): founder of anthropolgy, pioneer of neurology and oncology. Journal of the Balcan Union of Oncology. Č.12. Piraeus: B.U.ON
Budil, T. Ivo. 2003. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha: Triton.
Clower, T Wiliam; Finger, Stanley. 2001. Discovering Trepanation: The Contribution of Paul Broca. Neurosugery. Vol. 49. Č. 6. Str. 1417-1426. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkin.
Finger, Stanley; Clower T. William. 2003. On the Birth of Trepanation: the Thoughts of Paul Broca and Victor Horsley. In: Arnott, Robert (ed.). Trepanation: History, Discovery, Theory. Amsterdam: Swets&Zeitlinger.
Jay, Venita. 2002. A portrait History: Pierre Paul Broca. Archives of Pathology & Laboratory Medicine č.126. Northfield: College of American Pathologists.
Lisowski, F. Peter. 1947. Prehistoric and early historic Trepanation. American Anthropologist. No.49. Washington: American Anthropological Association.
Malina, Jaroslav. 2009. Antropologiký slovník. Brno: CERM.
Malyková, Drahomíra – 2002. Trepanace lebky v archeologických nálezech z území Čech. Archeologie ve středních Čechách. Č.6. Praha: ÚAPPSČ
Matiegka, Jindřich. 1918. Předhistorická trepanace a kauterizace lebek v zemích českých. Památky archeologické. Díl XXX. Praha: Česká akademie věd a umění.
Vargová, Lenka. 2009. In. Malina, Jaroslav (Ed.). Antropologiký slovník. Brno: CERM.